
הניה גרינגרטן, המתמודדת עם מוגבלות שכלית, חולקת כבר כמעט שני עשורים את ימיה עם ילדים בגן שבו היא מתנדבת במסירות אמיתית. השנה היא הופכת את האהבה הגדולה שלה למקצוע: בהתנדבות רבת־השנים שלה מכירים כחובת ההתנסות המעשית בהוראה, שהיא חלק בלתי־נפרד מההכשרה להוראה בגיל הרך במסגרת לימודיה בתוכנית החדשנית "שוות בחינוך” – מיזם משותף של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ואקים ישראל בתמיכת משרד הרווחה והביטחון החברתי, המכשיר בוגרים עם מוגבלות (מוגבלות שכלית, אוטיזם ועוד) לעבודה כסייעות וככוח עזר בגני ילדים.
הניה גרינגרטן (44) היא דוגמה נדירה לאישה ששברה את תקרת הזכוכית שוב ושוב. למרות החששות הראשוניים והאתגרים לאורך הדרך, היא הצליחה לסיים תואר ראשון במסגרת תוכנית "עוצמות" בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר־אילן – הישג שגם היא וגם הוריה לא האמינו שיוכל להתממש. כיום, היא ממשיכה ללימודים נוספים במסגרת התוכנית "שוות בחינוך" בקמפוס לוינסקי של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט. הניה מתגוררת יחד עם בן זוגה ושני שותפים בדירת אקים בקהילה בכפר־סבא ועובדת עם ילדים בגן עירייה בעיר במסגרת ההתנסות המעשית בהוראה בתוכנית.
על הלימודים באקדמיה היא משתפת: "בהתחלה לא ידעתי אם יקבלו אותי, ואם זה מקובל שאנשים כמוני ילמדו באוניברסיטה. המוטיבציה הגבוהה הוכיחה את עצמה ואפילו היה מבחן אחד בתואר הראשון שקיבלתי בו ציון 95. זה הוכיח שגם אנשים עם צרכים מיוחדים יכולים להצליח כמו כל סטודנט רגיל."
עוד מספרת הניה: "אני מאושרת שהסיפור האישי שלי הוא דוגמה לכך שאנשים עם מוגבלות יכולים להגיע רחוק, להגשים חלומות ולפרוץ גבולות, כשניתנת להם ההזדמנות הנכונה. צריך להמשיך את המגמה של שילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה. יש לנו המון מה לתרום.”
התוכנית "שוות בחינוך" היא יוזמה משותפת של החוג לחינוך במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ואקים ישראל, שבמסגרתה הוכשרו עד היום עשרות בוגרים עם מוגבלות ככוח סיוע במערכת החינוך.
תוכנית הלימודים משלבת לימודים עיוניים בקמפוס לוינסקי בתל־אביב עם התנסות מעשית בגני ילדים פרטיים ובגני עירייה. במהלך הלימודים נחשפות הסטודנטיות לתכנים מתחום התפתחות הילד, מתמטיקה, אוריינות, ביטחון ובטיחות, ומעמיקות בשיטות לתווך את התכנים הללו לילדים בגן.
את הלימודים בתוכנית מובילות סטודנטיות מהתוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד בליווי מרצות מומחיות בתחום מהתוכנית לחינוך מיוחד וצוות מקצועי מטעם אקים.
ד"ר מירב צהר רוזן, ראש התוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט:
"המיזם פותח כחלק מהתפיסה והחזון של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט לשוויון הזדמנויות ולהכלה בחברה ובקהילה. מטרתו היא לשלב בוגרים עם צרכים מיוחדים במערך התעסוקתי ובמיוחד בתחום הסיוע במערכת החינוך, שבו קיים חוסר משמעותי בכוח אדם. פרויקט זה מהווה מודל לסטודנטים שלנו, המאפשר להם ליישם הלכה למעשה את תהליך ההכלה ולתרום לקהילה.”
אושרת גרומן, מנהלת תוכניות תעסוקה באקים: “כחלק מהתפיסה הממוקדת־אדם של אקים, אנחנו שואפים לסייע לאנשים שבהם אנו תומכים להגיע למימוש עצמי בכל תחומי החיים ובפרט בתחום התעסוקה. “שוות בחינוך” מאפשרת לאנשים עם מוגבלות שכלית לממש את הפוטנציאל שלהם, ללמוד בסביבה אקדמית ולרכוש מקצוע לחיים.”


