בעוד שנה בדיוק תתקיים השקה חגיגית של הרכבת התחתית – הרכבת הקלה, הראשונה בישראל. זה קורה אחרי שנים של לבטים ודחיות ועבודה עצומה של כרייה מתחת לערי גוש דן.
בינתיים כל המתחם הענק הלוגיסטי והטכנולוגי סגור ומסוגר למבקרים. הוזמנתי להימנות על קבוצה נבחרת שכללה את הוועד המנהל של לשכת המסחר ישראל – סין והשרים לשעבר מתן וילנאי ורן כהן, לסיור שאורגן על ידי עמוס יודן ובנו עמית הבעלים של חברת “קומודן”, שמייצגת את החברה הסינית שמקימה את הקו האדום של הרכבת הקלה.
הפרויקט הענק המורכב ביותר שנעשה בישראל, בעלות של 15 מיליארד שקל.
מר WANG מנהל החברה הסינית CRTGEEB, אחת מהחברות הענקיות שמבצעות 70 אחוז מהרכבות בסין, עובד כבר 5 שנים בפרויקט שלנו, סיפר למשתתפי הסיור שהחברה מעסיקה היום כ 800 עובדים סינים, מתוכם כ 80 מהנדסים. לצידם כ 50 מהנדסים גרמניים על מנת לעמוד בדרישות התקנים והנהלים האירופאיים.
הסינים עובדים 24/7 גם בתקופת הקורונה. כדי לעמוד בלוחות הזמנים הביאו מסין פועלים בטיסות צארטר. במיוחד ציין WANG את שיתוף הפעולה של הסינים עם חברת נת”ע המנהלת את הפרויקט וחברות ישראליות רבות המעורבות בהקמתו.
שלב ראשון בפרויקט הגדול היה פעולת הכרייה האדירה עם מכונת החפירה TBM באורך של 120 מ’ שעבדה 24/7 במנהרות הנחצבות מתחת לערים פ”ת ות”א.
התחנה הראשונה היה במתחם בפתח תקווה התבקשנו ללבוש ווסט מיוחד, נעלים גבוהות וקסדה שחולקו לנו במקום. לאחר הרצאת בטיחות הוקרן סרטון על הקו האדום. המתחם הראשון בו ביקרנו הוא מוסך ענק, אתר הדיפו. שם מטופלים הקרונות, מתוקנים ומתוחזקים. רשת של מרחבים עצומים של פסי רכבת פרושים, באתר לאכסן את 90 הקרונות המיועדים להפעלת הרכבת הקלה.
מהדיפו נסענו לתחנת הרכבת בילינסון לנסיעה ברכבת אשר יצאה מהמנהרות אל מעל הקרקע לנסיעות מבחן. זו הייתה חוויה מרגשת. קרונות ממוזגים ונעימים, עדיין באתר בנייה, תחושת חו"ל, ממש כאן אצלנו בישראל. 10 דקות עם הרבה טעם של עוד.
ממנהלי קומודן שמענו על הרכבת הקלה (דנקל). אורך הקו האדום 24 ק”מ מפ”ת עד בת ים, מתוכם 12 ק”מ תת קרקעי בעומק 35 מ’.
34 תחנות בדרך מפוארות ונוחות. כל 3.5 דקות תגיע רכבת ותאסוף כ 500 נוסעים, רובם בעמידה בקרונות הממוזגים והנוחים מאד.
90 קרונות ייסעו בקו הזה.
בין רציף הנוסעים לבין הקרונות תוצב גדר עם דלתות שייפתחו רק עם עצירה מלאה. הרכבת תפעל 20 שעות ביממה וייסעו בה 70 מיליון נוסעים בשנה. בעשור הקרוב מתוכנים עוד הקווים הירוק והסגול שיכסו את רוב גוש דן ברכבת הקלה.
בהמשך הסיור הגענו למרכז הבקרה הדיגיטלית, שם נאסר עלינו הצילום. זהו קומפלקס עצום מהמשוכללים בעולם של מחשבים, השולט על כל ניואנס הכי קטן של פעולת הרכבת המסובכת. סנכרון בין הרכבות הרבות על המסילות, פתיחת וסגירת דלתות, טיפול מידי בתקלות אפשריות, שליטה על הרמזורים להולכי רגל החוצים את פסי הרכבת ומתן העדפה לרכבת, וכך עוד מאות או אלפי פעולות שונות. במקום קיים סימולטור לנהיגת רכבת יחידי בארץ.
בנסיעה הקרקעית יש נהג אולם במסלול התת קרקעי הנהיגה אוטומטית לחלוטין. אנשי הבקרה כבר מתרגלים במרץ לקראת ההשקה בעוד שנה בדיוק.
קניית כרטיסים תיעשה בעמדות הכרטוס באמצעות כרטיס אשראי, אפליקציה בטלפן, רב-קו, כסף מזומן, הכל לנוחיות הנוסעים.
ועכשיו מה שנותר לנו הוא לחכות שנה ובנובמבר הבא להיכנס לעידן תחבורתי חדש בישראל, מערך היסע המונים ברכבת הקלה, מתחת ומעל פני האדמה.
ואנו תושבי ערי השרון, מחכים שהמטרו יגיע אלינו – העידן שלאחר הרכבת הקלה.


