פרסום ראשונה בעיתון ירוק – זו התוכנית המהפכנית שחבר המועצה עו"ד משה חנוכה דורש לתקצב בתקציב העירייה לשנת 2022
בישיבת מועצת העיר השבוע עלתה לדיון הצעתו של חבר מועצת העיר עו"ד משה חנוכה לפיה עיריית הוד השרון תתקצב כבר בשנת הכספים 2022 1% מסך התקציב העירוני לתוכנית עירונית למאבק בתאונות הדרכים. חנוכה הביא בהצעתו את נתוני עמותת אור ירוק מהם עולה שבהוד השרון נפגעו 281 בני אדם בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2016-2020) מהם 40 רוכבי אופנועים וקטנועים שמהווים 14.2% מסך הנפגעים בעיר. ועוד ציין כי הוד השרון מדורגת במקום התשיעי במסוכנות לרוכבי הדו גלגלי.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדרך רמתיים נפגעו 196 אנשים, אחריו דרך מגדיאל עם 76 נפגעים, רחוב סוקולוב עם 73 נפגעים ורחוב הבנים עם 60 נפגעים.
‘חזון אפס’ – אותו חבר המועצה חנוכה מבקש ליישם – שואף להגיע לאפס הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים. זהו שינוי תפיסה המכונה גם בטיחות מערכתית Safety Systematic – באמצעות יצירת סביבה שמפחיתה נפגעים בתאונות חמורות, בעיקר על ידי תכנון עירוני, עיצוב בטוח יותר של רחובות וכבישים ואמצעים נוספים. בטיחות מערכתית מכירה בכך שבני אדם תמיד יבצעו טעויות ולכן מתמקדת בעיצוב שמפחית טעויות כאלה או מונע מטעות להפוך לתאונה קשה.
חזון אפס החל בשוודיה ובהולנד בשנת 1997 .בשנת 2014 החלו ביישום גישה זו בצפון אמריקה בערים כמו ניו-יורק. NACTO , הארגון הלאומי לממוני התחבורה בעיר בארה”ב, הוציאה חוברת הנחיות כיצד לשנות את רחובות הערים לעיצובים בטוחים יותר. בשנת 2019 הגיעה אוסלו, בת 670 אלף תושבים, להישג של נהג הרוג אחד ואפס הרוגים הולכי רגל בעיר – שיעור אבדות נמוך פי 20 לעומת ערים בישראל.
בין הצעדים שאפשר לקדם על מנת ליישם את ״חזון אפס״ ניתן למנות הפחתת נסיעה במכוניות וקידום אמצעי נסיעה בטוחים יותר כמו נסיעה בתחב”צ – לדוגמה על ידי TOD – תכנון מוטה תחב”צ, עירוניות מתחדשת, או עידוד עבודה מרחוק מעברי חצייה בטוחים יותר – מעברי חצייה מוגבהים וקצרים יותר שמאפשרים חצייה בטוחה, תכנון הליכתי – עירוב שימושים, בלוקים קצרים, הוספת מעברי חצייה, עצים – לשיפור ההליכה ברגל. מיתון תנועה עירוני – הגבלת מהירות כמו 50 ,40 ,30 ,10 קמ”ש כדי לאפשר הליכה ורכיבה בטוחות יותר, תשתיות אופניים – שבילי אופניים מופרדים, צמתים מותאמים לאופניים ו”רחובות אופניים” – רחובות עם עיצוב להפחתת תנועה מנועית ומתן זכות קדימה לרוכבים. האטת רכב ממונע לפני צמתים מרומזרים – על ידי “שולחנות תנועה” (פס האטה ארוך). שינוי צמתים מרומזרים למעגלי תנועה, רדיוס פניה פחות נדיב – כדי להפחית תאונות קטלניות של חזית-צד במהירות גבוה וכדי להגן על הולכי רגל. כבישי 1+2 – הסבת כבישים מסוכנים שאין בהם מפרדה (כמו כביש 90, (לכבישים עם מפרדה, שמאפשרים עקיפה כל מספר קילומטרים. הדבר מבוצע בעלות נמוכה, ללא הרחבת הכביש. צעדים נוספים אפשריים: שיפור בטיחות ברכב כבד, הסבת הובלה במשאיות בעיר לאופני מטען, חליפות בטיחות לאופנועים, אמצעים אוטונומיים ועוד.
עו”ד משה חנוכה: “אין זה סוד שתאונות הדרכים הפכו להיות מכת מדינה. הדרישה שהעירייה תתקצב 1% מתקציב השוטף היא הגיונות ומתבקשת. אם התוכנית תצא לאור היא תייצר אימפקט אמיתי ותאפשר לנו לצעוד, כעיר, למקום נכון ובטוח עבור כל התושבות והתושבים.”
גל רייך מפרויקט ANYWAY: ״היוזמה של חבר המועצה חנוכה פורצת דרך בתחומה ואם תתקבל היא אף עשויה בסבירות גבוהה להביא לכך שהוד השרון תהיה העיר הראשונה בישראל ואחת הראשונות בעולם שמגשימה את ׳חזון אפס׳.״ ״ניתן ליישם פתרונות רבים של ׳חזון אפס׳ בתוך העיר בעלות מינימלית. למשל: על ידי הצרת מעברי חציה באמצעות הצבת קונוסים, אדניות צמחים או על ידי צביעה של הכבישים. ערים עניות ברחבי העולם יישמו פתרונות מהסוג הזה והתקציב שמציע חנוכה יכול לחולל אף הרבה יותר מכך ובתווך זמן קצר מאוד.״


