ישנם לא מעט רגעים בחיים שיהפכו לחקוקים אצלנו, אחת הפעולות שכל בעל עסק ככל הנראה יזכור עד שראית חייו, היא ההחלטה לצאת אל העצמאות, ההחלטות, השיחות ולבסוף הפעולה שאליה הוא כל כך השתוקק. ההחלטה הזו שאליה התנקזו לא מעט כוחות מחשבות ותכנונים הפכה לעסק, כזה שעכשיו צריך לא רק "לפנטז" עליו אלא להפעיל אותו מאור ראשון של בוקר ועד לזמן בריחת הכוכבים ואם כל זה לא מספיק אז בשביל לתפעל אותו נכון ומדויק, צריך גם תוכנית עסקית. הרי ברור שלכל בעל עסק הייתה תוכנית אחרת הוא לא היה פותח עסק, אז אם כך מה ההבדל בין השניים?
לכל עסק כמה פנים
תוכנית עסקית היא מאוד מאוד שונה מתוכנית עסקית "שרצה" אצלנו בראש, כמובן מרבית בעלי העסקים משקיעים בתחומי העסק שלהם ומגיעים ועם קילומטראז' ידע מכובד לכל הדעות. אבל לעסק כמו לתמונה או אפילו לספר, יש כמה צדדים ורמת ידע בשבבים אופטיים עם יכולת הכלה של מעל ל2 ג'יגה היא איננה מספיקה לניהול עסק שלכם. ישנם צדדים כמו שיווק, ניהול עובדים במקרים, ניהול תזרים מזומנים, פחת ועוד לא מעט אספקטים שונים עליהם נשען עסק בריא. לכן כל בעל עסק היום צריך להכיר לא רק את עולם המוצרים אותם הוא מוכר או מייצר, אלא מנעד רחב של אספקטים שאותם ניתן לקבץ על ידי תוכנית עסקית סדורה ועניינית.
נקודות שיא לתוכנית עסקית
ישנם לא מעט נקודות חשובות כמו שציינו לתוכנית עסקית ולניהול עסק כשורה, אך הקריטיות שבהן יהיו ללא ספק הנקודות הבאות
- ניהול כספי
החל מרמת הספק ועד לרמת הלקוח, בעל העסק יהיה חייב להכיר את הכספים שנכנסים ויוצאים לכן חשוב לבצע מעקב בין אם יומי או חודשי, לקבוע יעדים(לאחר הכרת המספרים השונים), לצמצם עלויות של ספקים ועוד. - אסטרטגיית שיווק
מלבד הכנסות ממכירות, הוצאות של ספקים ופחת המשתרבב בכל חישוב הוצאות, גם גישה נכונה והכנה מוקדמת לשיווק ממוקד של העסק הוא דבר חשוב. החל מהכרת חתך האוכלוסייה אליה העסק יבקש להגיע ועד לאופי המבצעים וההטבות השונות.