ראש המועצה האזורית אושרת גני גונן: ״לא נסכים לחיסול השטחים החקלאיים עבור פיתוח אימפריאליסטי, לא מידתי ולא הכרחי״


המועצה האזורית דרום השרון הגישה לוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) את התנגדותה לתוכנית להקמת שכונה בצפון מזרח כפר סבא (תמ"ל 1088), המתוכננת בשטחי המושב צופית שבתחומי המועצה.
התוכנית מבקשת לבנות 4200 יחידות דיור, מרביתם המוחלט על אדמות חקלאיות מעובדות של המושב צופית.
צופית הוא מושב בעל צביון כפרי -חקלאי מובהק, אשר הוקם לפני כ- 90 שנה.
98% מהשטחים החקלאיים של צופית מעובדים, ומספקים פירות וירקות טריים לכל מרכז הארץ. גריעת שטחי חקלאות מצופית, תוביל לחיסולו כישוב חקלאי, אשר לו חשיבות אף ברמה הארצית, מבחינת בטחון מזון.
אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון התייחסה להתנגדות שהגישה המועצה: "לא נסכים לחיסול השטחים החקלאיים עבור פיתוח אימפריאליסטי, לא מידתי ולא הכרחי.
פיתוח העיר כפר סבא צריך ויכול להיעשות באמצעות התחדשות עירונית וניצול עתודות הקרקע שכבר נלקחו בעבר, ולא על חשבון השטחים הפתוחים שמשרתים לא רק את תושבי דרום השרון וכפר סבא, אלא גם את כל תושבי המדינה שצמאים למרחבים ירוקים. מנסים למכור ולעטוף את התוכנית הרעה הזו בצבעים ורודים של דיור בר השגה ושכונות ירוקות, אבל למעשה היא תוכנית להבאת כאוס תחבורתי ותשתיתי ללא צורך לתושבי האזור. התוכנית הרעה הזו לא תותיר ריאה ירוקה אחת באזור".
בהתנגדות שהגישה המועצה נכתב בין השאר כי: "מדיניות התכנון הארצית, כפי שנכתב במפורש באתר מנהל התכנון, שמה לה למטרה להגן על השטחים הפתוחים. כך, גם משרד החקלאות ופיתוח הכפר עמד על חשיבות שמירתם של השטחים הפתוחים. ואולם, נראה כי תמ"ל 1088 מתעלמת כליל מעקרונות תכנוניים חשובים אלה ודורסת ברגל גסה את שטחיה החקלאיים והפתוחים של דרום השרון, ובייחוד של מושב צופית".
להתנגדות של המועצה האזורית דרום השרון צורפו חוות דעת נוספות בנושא האקולוגיה, התחבורה והתכנון.
בחוות הדעת התחבורתית של המהנדס נועם לבנה נכתב כי: "תחזיות התנועה בבחינת השלכות תחבורתיות מתבססות בין היתר על פיצול נסיעות יומרני, ע"פ יעדי הפיצול של משרד התחבורה (50% מהנסיעות בתחבורה ציבורית) פיצול שאיננו נתמך במדיניות חנייה מגבילה לרכב פרטי ותוכנית ניידות מותאמת לעיר כפר סבא, אלא על הנחיות כלליות בלבד ולכן קיים חשש יותר מסביר שהוא לא יתממש בפועל, מצב אשר יחמיר עוד יותר את עומסי התנועה החזויים, הן לתחבורה ציבורית והן לרכב הפרטי״.
האקולוג ד"ר אריה רוזנפלד שחוות דעתו הסביבתית צורפה להתנגדות כתב בה בין השאר: "הפגיעה האקולוגית בעיקרית של התוכנית היא הרחבת כביש 5503 וצמצום המעבר האקולוגי בציר צפון דרום מרוחב של כ-1500 מטר ל-10 מטר. צמצום זה פוגע מהותית בתפקוד המסדרון האקולוגי הארצי וצוואר הבקבוק הצמוד לו.
מסדרון זה וצוואר הבקבוק הזה הוא אחד החיוניים בארץ אם לא החשוב שבהם, מכיוון שהוא נקודת המעבר היחידה האפשרית בתחום הקו הירוק צין צפון הארץ לדרומה במרחב השרון.
סגירה של צוואר בקבוק זה קוטעת את האפשרות של בעלי חיים לנוער מצפון הארץ לדרומה"


