בתחרות המורה של המדינה יש לנו נציגות נכבדה, לכפר סבא והוד השרון. אלפי המלצות הוגשו לוועדת התחרות, ולאחר מיון הגיעו 50 מורים ומורות לשלב הכמעט סופי. לגמר יגיעו 15 מורים/ות אשר מהם יבחרו ה 6 לייצג את ישראל בסיור חינוכי בארה”ב.
יעל יצחקי גולדשמידט (41), מחנכת כיתה א’ בביה”ס 1200 בהוד השרון, בטופ 50, נ+2, משק”ית כ”א בצה”ל, 20 שנה בהייטק, תואר אקדמי בתקשורת וניהול, לומדת לתואר שני במכללת בית ברל. יעל היא תופעה ייחודית באשר למיקומה בין 50 המורים הטובים במדינה עם וותק של שנה אחת בלבד במערכת החינוך. ההישג הזה תוצאת המלצת ההורים של כיתה א’ 2 בביה”ס, שקיים שנתיים בלבד.
ובכן, יעל, מהי משנתך החינוכית, שכך הגעת למקום הזה?
“זה קרה בתקופת הקורונה, הסתובבתי בשכונת מגוריי וראיתי את הנוער על הנדנדות, בחוסר מעש, השתוללויות, פריקת עול, התנהגות חסרת אחריות, משהו כמו דור אבוד במובן מסוים. באותו רגע גמלה בליבי החלטה – אני עוזבת את ההייטק ועוברת למעשה החינוכי. כן, במקום למלא את הכיס – למלא את הלב. ובדרכי זו אני מחנכת את ילדי כיתתי. עוד דף חשבון, פחות דף קריאה, מה זה חשוב, הדגש הוא על האמפתיה בין חברים, לא לצעוק ולא להעליב. להיות רגישים ומכבדים, להתמודד עם תסכולים, לדעת להקשיב, לתת כבוד, לא להתפרץ לדברי האחר, לדעת לבקש סליחה וללמוד שהבטחות יש לקיים. ואז פיתחתי סגנון כיתתי קצת שונה. למשל סדר השולחנות לא מחייב ולא חייבים לשבת אם דווקא רוצים לעמוד, או לשבת על מחצלת. גם אני יושבת על מחצלת בכיתה ויש גם שולחנות גובה שלידם עומדים ומשחקים בעמידה. מי שרוצה יוצא החוצה לחצר המוצלת ושם לוח מחיקות ללימוד מענין וחופשי. כן, יש שיעורי חוץ וארוחת צוהריים היא בכלל פיקניק חברתי. וכל הזמן הקפדה על תרבות השיח, לימוד פעיל עם שאלות ופיתוח הדמיון, כמו למשל 100 ברווזים קטנים לכל ילד ללימוד חשבון. העיקר לא ללכת בתלם, להיות מקורית, מעניינת, מכבדת”.
ואיך מתקבלת השיטה הבלתי קונבנציונלית הזאת?
“נו, כמובן, זה לא אפשרי ללא גיבוי מלא ותמיכה מצד מנהלת ביה”ס, וכך גם מצד הקולגות שלי, המורות, שנראה לי שמחפשות דרך להשתלב ברעיונות הללו”.
חנה גימפל, מנהלת ביה”ס, על יעל:
“יעל מורה מדהימה, יצירתית, מוכשרת, בעלת רצון לתת, להעניק ללא גבול. עזבה את ההייטק לטובתנו, הרווחנו. בשבילה כל ילד עם הייחודיות שלו, רואה את כולם בגובה העיניים, בעלת שפה מיוחדת, סוחפת עם האנרגיות הבלתי נגמרות גם את הילדים, גם את המורים. תורמת בייחודיות שלה לצוות המורים, כמו להורים, שגם המליצו עליה לתחרות הזאת. אנו בי”ס חדש, צומח, שנתיים, 242 ילדים כיתות א-ג, בדגש על למידה פעילה חווייתית. אני חשה גאווה לכולנו בבחירתה של יעל לטופ 50” מוסיפה המנהלת חנה, שהייתה גם היא כמורה, לפני 7 שנים, בטופ 50 של התחרות הזאת.
קוטי שאער (64) מחנכת כיתה א’ בבי”ס רחל המשוררת בכפר סבא, בטופ 50. נשואה + 3 + 6 נכדים. בכורה בין 10 ילדים להוריה יוצאי מרוקו, גדלה בחיפה, שרות בח”א, סמינר אורנים, 37 שנים בחינוך, רכזת שכבה:
“חינוך בשבילי זו שליחות, זו המהות שלי, החזון, לדאוג לדור העתיד. ללמד זה מרגש אותי כל יום מחדש. התרומה למורות הצעירות, הקשר האישי עם ההורים, הקניית תרבות ישראלית ערכית. זה המוטו שלי כבר 37 שנים. אני גרה קרוב ורואה בביה”ס בית שני שלי, אפילו בשבתות וזמנים אחרים. בעבר לימדתי בדרום ת”א והנה מגיע אלי תלמיד שלי בן 40 עם זר פרחים ופתק: “איפה ישנן עוד מורים כמו המורה הזאת”, זוכרים אותי. המלצות רבות הועברו ע”י הורים וכמובן ע”י המנהלת שלנו מיכל. אני בהחלט שמחה וגאה על הבחירה בי”.
מיכל עזרא המנהלת, על קוטי:
קוטי היא דמות מופת בביה”ס. אישיות ערכית, חריצות, הכלה, עמוד תווך בקבוצת המורים. מסייעת לכל ילד מתקשה, אין ילד שלא יידע לקרוא בזכות טיפוחה של קוטי. 668 ילדים אצלנו לרבות 4 כיתות תקשורת לילדים על הרצף האוטיסטי. יש מגמות של אמנות, מחול, מוזיקה, אמנות הבמה, סאונד, סגנונות ריקוד, בנוסף כמובן למקצועות הלימוד הרגילים. כן, קוטי הנה דמות מפתח בצוות המורים שלנו. זכינו שנציגת ביה”ס שלנו הגיעה לטופ 50, ממש מגיע לה”.