קו 249 של מטרופולין הוא מערך ההסעה העיקרי של תושבי הוד השרון לת”א. הוא משרת אלפי תושבים כתחבורה ציבורית לעיר הגדולה.
בתקופה האחרונה נשמעות תלונות רבות מצד תושבי הוד השרון על תנאי הנסיעה בקו זה.
בעבר זה היה קן אקסלוסיבי מהוד השרון לת”א, שיצא משכונת מגדיאל בעיר היישר לת”א עם תחנות ביניים סבירות. היציאה מהוד השרון אפשרה לתושבי העיר להיות ראשונים וכך ליהנות ממקומות ישיבה מרווחים יחסית. משום מה שונה מתווה הקו וכיום הוא יוצא מכפר סבא. האוטובוס מתמלא בטרם מגיע להוד השרון ותושבי העיר נאלצים לנסוע בצפיפות גודלה והרבה פעמים בעמידה לאורך כל הדרך, לרבות מבוגרים וקשישים (מסתבר שגם “והדרת פני זקן” כבר לא כל כך תקף בין צעירי ארצנו).
בעבר היו האוטובוסים בקו זה מפוארים ונוחים מאד. משום מה הוחלפו לאוטובוסים עירוניים, מאד לא נוחים, פגיעה קשה בתושבי העיר.
הוד השרון כיום עיר של כ 70,000 תושבים ראויה בהחלט לשדרוג ההסעה הציבורית לתל אביב, להבטחת מקומות ישיבה ונסיעה נוחה יותר, ולאו דווקא להרעת תנאים.
פנינו לחברת מטרופולין שם הסבירו לנו כי החלפת סוג האוטובוסים דווקא משפרת את תנאי הנסיעה ביכולת להכניס יותר נוסעים, וכן אוטובוסים אלו יותר נוחים לבעלי מוגבלויות. כמו כן הסבירו לנו שהסדרי הקווים וסוגי הרכבים הם בסמכות ובאחריות משרד התחבורה בלבד.
פנינו למשרד התחבורה ולהלן תגובתם:
"במסגרת התאמות תחבורה ציבורית שנעשו בעקבות הסדרי תנועה חדשים ברחוב אלנבי בתל אביב במהלך חודש אוגוסט 2023, בוצעו מספר שינויים בקווים הבינעירוניים של הוד השרון וביניהם גם בקו 249 ששינה את מסלולו, הוארך לכפר סבא ועבר להיות מופעל באמצעות אוטובוס נגיש.
באשר לנושא הארכת הקו לכפר סבא, הארכת קו 249 לכפר סבא נעשתה במטרה לשמור על קשר ישיר למרכז תל אביב עבור כלל רשויות השרון וביניהן כפר סבא. השינוי שבוצע בקו 149 אינו נותן את המענה ללב תל אביב, כלומר סיום בכרמלית ולכן קו 249 הוא המענה היחיד לנוסעי התחבורה הציבורית מכפר סבא ללב תל אביב, כלומר, המלך ג'ורג וכרמלית.
באשר לנושא מעבר לאוטובוס נגיש, שינוי מרכב הקו נעשה במטרה לשמור על קשר ישיר מהוד השרון וכפר סבא למרכז תל אביב ובהתאם למתודולוגיה מוסדרת שאישר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שקבעה כי רק קווים במרכב עירוני ימשיכו להגיע למרכז העיר. בנוסף, הפעלת השירות באוטובוס נגיש מגדילה את נגישות השירות עבור נוסעים עם מוגבלות פיזית מכפר סבא והוד השרון אל יעדי קו 249.
באשר לנושא הצפיפות באוטובוסים, במסגרת המשך יישום מכרז אשכול שרון, בחודש שעבר (יוני 2024) הקו תוגבר משמעותית מ-36 נסיעות יומיות לכיוון לכ-56 נסיעות יומיות לכיוון היום. הגדלת תדירות הקו צפויה לסייע בפיזור העומסים בקו, וכן לתת מענה לתלונות על הצפיפות והתדירות הנמוכה בחלק משעות היום".