
ליום האישה הבינלאומי שצוין השבוע יצאנו לבדוק את מי נוהג יותר בטוח. ידוע שנהגים גברים מעורבים בתאונות חמורות (קשות וקטלניות) פי 2.1 מאשר נהגות נשים. ידוע גם כי גברים נוהגים בתדירות גבוהה יותר מנשים ובשעות מאוחרות יותר. למרות שנשים מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים באופן מובהק, הסטיגמה הנפוצה לפיה נשים נוהגות גרוע, הססניות וחסרות ביטחון מאחורי ההגה רווחת בחלקים מהציבור.
הסיבה לכך היא הבנייה חברתית המבוססת על תפקידים מגדריים עתיקי יומין, לפיהם נהיגה היא משימה גברית. לעיתים נשים יעידו על עצמן כי הן מרגישות פחות בטוחות לנסוע עם אישה נהגת מאשר עם גבר נהג.
מחקרים מראים דווקא אחרת – נשים נוטות פחות לעבור על חוקי התעבורה מגברים, לנהוג באופן בטוח יותר מגברים, נמנעות פחות לקחת סיכונים בכביש ולכן הסיכון שלהן למעורבות בתאונת דרכים קשה או קטלנית נמוך יותר מאשר גברים נהגים. בניגוד לסטיגמה: נשים נוהגות בטוח יותר דו"ח שהתפרסם באירופה מצביע על כך שגברים בני 15 – 30 מעורבים בתאונות קטלניות פי ארבעה יותר מנשים באותן קבוצות גיל. בישראל, הפער בין גברים צעירים לנשים צעירות בשיעורי התמותה בתאונות דרכים דומה לממוצע האירופי, ואף מעט גבוה ממנו. נתון זה הינו עקבי לאורך זמן ובין מדינות שונות ברחבי העולם, כמו גם בישראל.
יש צורך לטפל בגורמים המעלים את הסיכון של גברים לנקוט בהתנהגויות סיכון או בעבירות נהיגה כמו מהירות מופרזת, אי שמירת רווח ומעבר בין נתיבים, אי חגירה, נהיגה לאחר שתיית אלכוהול, שימוש בסמארטפון בנהיגה ועוד.
בנוסף, יש להעלות למודעות אצל הנהגים הגברים את הסיכון בחשיפה לכלים מסוכנים יותר (כמו אופנועים) ולתנאי נסיעה מסוכנים יותר (כמו בזמן עייפות, לילות). בהקשר הזה יש לשים לב לסיכון המוגבר יותר בקרב גברים צעירים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר: "נשים נוהגות באופן בטוח יותר מאשר גברים. נשים גם מעורבות פחות בתאונות דרכים מגברים. לכן, עידוד נשים לעסוק במקצוע הנהיגה הוא מהלך שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריכים לאמץ ולעודד. יותר נשים צריכות ויכולות להשתלב כנהגות מקצועיות בתחבורה הציבורית או בתחום הרכב הכבד. מעבר ליתרונות החברתיים, שילוב נשים כנהגות מקצועיות יתרום גם לצמצום תאונות הדרכים.