אחד הדברים המורכבים ביותר עבור בני הגיל השלישי הוא השימוש בכלים טכנולוגיים באופן כללי ובשימוש בטלפון החכם בפרט. במטרה לצמצם את הפער הדיגיטלי – הקהילה התומכת בהוד השרון המופעלת על ידי נטלי שירותי רפואה בשיתוף עם השירות לאזרח הוותיק באגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיר מקיימת בימים אלו – בשיתוף עם מיזם ותיקים למען ותיקים סדנאות דיגיטליות עבור חברי הקהילה. במפגשים מכירים המשתתפים דברים בסיסים על הטלפון החכם ומקבלים טיפים שימושיים שיסייעו להם ביום יום.
ההתקדמות הדיגיטלית והפיתוחים הטכנולוגיים מקלים על החיים של כולנו. אך עבור האזרחים הוותיקים מדובר באתגר של ממש ולעיתים הם מעדיפים לוותר ולא לנסות בשל החשש שהם יתקשו מאוד בלמידה ויחוו תסכול. בקהילה התומכת המופעלת על ידי נטלי שירותי רפואה בשיתוף עם השירות לאזרח הוותיק באגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית הוד השרון החליטו שדווקא אחרי שנת הקורונה שלא מעט מהתקשורת הייתה באמצעות הטלפון החכם, יש להנגיש את הטלפון החכם לאזרחים הוותיקים ולצמצם את הפער הדיגיטלי שלהם. בשיתוף עם מיזם "ותיקים למען ותיקים" – החלה לפעול בקהילה התומכת סדנה לשיפור היכולות הדיגיטליות של הקשישים שחברים בקהילה. מה שמיוחד בפרויקט הזה הוא שמי שמעביר את השיעורים אלו קשישים בעלי אוריינטציה דיגיטלית שעוברים הסבה מקצועית ומלמדים את אלו שמתקשים. שירי מור אייזן, מייסדת המערך לאוריינות דיגיטלית במסגרת המיזם ותיקים למען ותיקים הסבירה: "במסגרת הפרויקט אנחנו נותנים מענה לשני אתגרים – קריירה לבני הגיל השלישי – וצמצום פער דיגיטלי למי שמתקשה".
"כשאדם מבוגר לומד מבן גילו זה משמעותי ואפקטיבי יותר", המשיכה מור אייזן. "מעבר לזה בגלל גילם נוצר גם פן חברתי שמסייע רבות לבדידות שמאפיינת את הגיל השלישי וזה דבר משמעותי ביותר עבורם. זה ניצחון עבור כל הצדדים כי המדריך עושה משהו שקשור בשליחות חברתית וגם מתפרנס".
"שת"פ בין הקהילה התומכת לבין 'ותיקים למען ותיקים' נולד מתוך כך שזיהינו את הידע החסר של חברי הקהילה בכל הקשור לעולם הדיגיטאלי בכלל ובשימושי הטלפון החכם בפרט". הסבירה שפי ספרן-כרמי מנהלת הקהילה התומכת בעיר. "כיוון שהמדריכים ב'ותיקים למען ותיקים' הם כולם אזרחים ותיקים בעצמם, חשבנו שזוהי הדרך הטובה ביותר למנוע את התסכול ולהדגיש את המסוגלות האישית. מה גם, בכך ששילבנו את מדריכי המיזם למפגשים אצלינו סיפקנו להם עבודה, כך שאיך שלא נסתכל על שיתוף הפעולה כולם נהנים ממנו".
שמוליק דביר בן ה-65 עבד 46 בהייטק ולפני שנה יצא לגמלאות. בעקבות סיום עבודתו בתחום ההייטק הוא עבר הסבה והחל לעסוק בנושא של הדרכת מבוגרים בדיגיטל. לדבריו מה שמיוחד בפרויקט הזה זו העובדה שאזרחים ותיקים מלמדים ותיקים: "לנו יש הרבה יותר סבלנות, אנחנו מדברים בגובה העיניים. אותו ותיק שעובר הדרכה לא מתבייש להגיד שהוא אינו מבין. אנחנו מלמדים אותם להיות עצמאיים ופחות תלויים בילדים ובנכדים. אחרי כל הדרכה כזו אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים ואני רואה את החבר'ה יוצאים מהשיעור עם אור בעיניים". תוכניות "קהילות תומכות לאזרחים ותיקים" בהוד השרון פועלת בשיתוף המחלקה לאזרחים ותיקים באגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית הוד השרון ומופעלת על-ידי נטלי שירותי רפואה. במסגרת השירותים, מסופק סל שירותים מגוון שנועד לתת מענה לצרכים שונים של מבוגרים אשר מעדיפים להמשיך לגור בביתם בביטחון תוך שמירה על עצמאותם, פרטיותם ואיכות חייהם, בתוך כך חיבור ללחצן מצוקה ושירותים רפואיים 24 שעות ביממה, פעילויות חברתיות שבועיות, פעילויות העשרה, סיוע בתחזוקת הבית ועוד.