הפסנתרן והמלחין הבינלאומי, גיא מינטוס, יספק מבט חדש מקורי ומרענן על המוסיקה של המלחין האגדי ל. ו. בטהובן יחד עם שלישיית הג׳אז שלו בניצוחו של אריאל צוקרמן, במסגרת פרוייקט ‘לחוות את בטהובן’ של התזמורת הסימפונית ירושלים שמציין 250 שנה להולדתו של מי שנחשב לאחד המלחינים הגדולים במוסיקה הקלאסית, שיתקיים בפברואר הקרוב בתיאטרון ירושלים.
בקונצרט 'החמישית של בטהובן במבט קצת אחר' שיעלה על במת תיאטרון ירושלים ב- 23.2 תוצג המוזיקה של בטהובן מזווית חדשה ומרעננת שלא נשמעה עד כה. לאחר נגינת הסימפוניה ה-5 בגרסתה המקורית, שלישיית גיא מינטוס תצטרף לתזמורת ותבצע שש יצירות המפגישות את המוסיקה של בטהובן עם עולמות הג׳אז, מוסיקה מאולתרת, רוק והשפעות שונות של מוזיקה עולם מברזיל דרך קובה ועד למזרח התיכון. העיבודים / תזמורים והלחנים נכתבו במיוחד ע׳׳י מינטוס עבור ערב זה בהזמנת הסימפונית ירושלים. והפעם תבוצע בכורה ליצירה חדשה מאת מינטוס המהווה תגובה מיניאטורית לסימפוניה החמישית. בגרסאות החדשות, מתקיים דיאלוג מתמשך עם הטקסט הבטהובני המקורי תוך התרחקות, מטמורפוזה, כניסה ויציאה ממנו.
גיא מינטוס, מכפר סבא, במקור מהוד השרון, פסנתרן ומלחין מחונן אשר הופיע במעל 20 מדינות. גיא, אשר גדל בבית מעורב ממוצא עיראקי, מרוקאי ופולני מצליח להרגיש בבית הן כסולן-מלחין עם תזמורות קלאסיות מערביות, והן עם ענקי ג׳אז ועם מאסטרים של מוסיקה מסורתית טורקית, מרוקאית, הודית, יוונית ועוד.
עם פרוץ משבר הקורונה החל גיא בתכנית לייב אינטרנטית קבועה אשר בה הוא מקבל בקשות לשירים, מגריל ומאלתר בשידור חי על השירים הנבחרים תוך שימוש בלופר, בקולו ובשלל צעצועים המקיפים אותו בחדר השידור. עד כה, התכנית זכתה למאות אלפי צפיות של אנשים מכל העולם.
מינטוס מסוקרן במיוחד מהמפגש בין בטהובן לירושלים של 2022: ״אין ספק שיש אתגר גדול ואפילו סיכון מסוים בלקחת יצירות כ׳׳כ קאנוניות ולתת להן פרשנות חדשה. אנחנו צוללים פנימה לרפרטואר הזה עם המון כבוד וחרדת קודש אבל באותו זמן גם עם קלילות, משחקיות ובעיקר הרבה דמיון וחופש. כבר הרבה זמן שחיפשתי דרך בה אוכל לנגן את המוזיקה המופלאה הזו ועדיין להרגיש שאני יכול להיות מאה אחוז אותנטי בתוכה. אני מאמין שיש עוד אנשים שמרגישים בצורה דומה בחוויה שלהם עם מוזיקה קלאסית בכללי. השאיפה שלי היא שהגרסאות החדשות שאנחנו מייצרים יהיו גם מסקרנות ומרעננות לחובבי בטהובן המושבעים ביותר ובמקביל יאפשרו נקודות גישה וחיבור חדשות למוזיקה הזאת לאנשים שהיא כרגע פחות נגישה להם. בטהובן עצמו, היה מותח גבולות ופורץ מוסכמות לא קטן. אשף של פיתוח מוטיבים ורעיונות עם דימיון ותעוזה אין סופיים. המורשת שהוא השאיר לנו היא גם מעין הזמנה מבחינתי. להמשיך את השיחה, לבדוק לאן עוד המוזיקה והרעיונות שהוא הותיר לנו יכולים להגיע בזמן בו אנחנו חיים עכשיו. ניגשתי לפרויקט עם העדשה האישית שלי שמושפעת משלל הרפתקאות בעולמות הג׳אז, רוק ומוזיקת עם מרחבי העולם ונתתי לכנפי הדמיון לקחת אותי. בינתיים העלנו את התכנית רק עם הטריו ואפשר להגיד שזה לגמרי התפוצץ. לעשות את התכנית הזו עם התזמורת זה בהחלט הגשמת חלום וגם סגירת מעגל לחלק מהיצירות שהגיעו מגרסתן התזמורתית המקורית לטריו ועכשיו חוזרות לתזמורת יחד עם הטריו. אני מזמין את כולם להגיע ולחוות חגיגה בטהובנית כמו שהיא יכולה להישמע רק בירושלים של 2022.”
במהלך הקריירה שלו שיתף גיא פעולה עם הסימפונית ירושלים, הפילהרמונית הבווארית, ותזמורת ירושלים מזרח ומערב (לשעבר האנדלוסית). גיא הינו זוכה ׳פרס לאונרד ברנשטיין׳ מטעם ASCAP ארגון זכויות היוצרים האמריקני, פרס בחירת הקהל בתחרות הפסנתר של פסטיבל הג’ז במוֹנטרֶה שבשוויץ.
לגיא שלישיית פסנתר משלו, ואלבום הבכורה שלה, ,A Home in Between הוצג כבחירת העורך של מגזין הג’ז היוקרתי DownBeat, דבר שהוביל להזמנת השלישיה להופיע במרכז לינקולן הניו יורקי. לאחרונה קיבל גיא חסות כאמן של Yamaha Pianos.
צילום: Karine Mahiout