מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם את דוח הביקורת בשלטון המקומי.
בבדיקה שנערכה בעיריית הוד השרון בתחומי התקשרויות בפטור ממכרז, התגלה ש 53% מהתקשרויות של העירייה עם נותני שירותים נעשו בדרך עוקפת של פטור ממכרז הגבוה ביותר מבין הרשויות שנבדקו. מבקר המדינה ראה זאת בחומרה
וכך נכתב בדו"ח התקשרויות הרשויות המקומיות בפטור ממכרז:
“בביקורת שנעשתה בחודשים יוני – אוקטובר 2021, בדק משרד מבקר המדינה את התקשרויותיהן של רשויות מקומיות עם ספקים בפטור ממכרז, בשנים 2018 -2021 כדי לבחון ביצוע פעולותיהן על פי הוראות החקיקה ובאופן הוגן ושוויוני. בביקורת נבדקו הסדרת ההתקשרויות בפטור ממכרז; היערכות הרשויות המקומיות להתקשרויות; והתקשרויות הרשויות המקומיות לפי הסדרי הפטור השונים. בביקורת משרד מבקר המדינה לעיריית הוד השרון, נמצאו ליקויים בהתקשרות בפטור ממכרז: הדרך הנפוצה ביותר להתקשרות הייתה בפטור ממכרז. הדבר בולט בייחוד בהתפלגות ההתקשרות של עיריית הוד השרון, כ-53% מההתקשרויות שלה בתקופה שנבדקה נעשו בדרך של פטור ממכרז.”
מבין הרשויות שנבדקו הוד השרון נמצאת במקום הראשון בהפעלת שיטת "פטור ממכרז" שדואגת למקורבים לקבל עבודות בלי צורך להתמודד במכרז. כזכור עיריית הוד השרון חיפשה מיד לאחר הבחירות לראשות המקומית חברה שתיתן לה שירותי הדרכה וביסוס ליצירת קהילות חדשות בשכונות המגורים, חברת "קומיוניטי אסנס" זכתה בעבודה בשווי של עשרות אלפי שקלים בשיטת פטור ממכרז. הזוכה בעבודה הינה מקורבת של ראש העיר כוכבי ומי שהייתה מספר 8 ברשימתו למועצת העיר .בדוח מבקר העירייה נכתב: "מעיון במסמכים שהגיעו לידי עולה כי אחת היועצות ממוקמת כמספר 8 ברשימת קצב מר"צ למועצת העיר עובדה זו לו הייתה ידועה לצוות המנכ"ל.
אותה שיטה גם עבדה בהפקת אירועי טקסי יום הזיכרון שגורם מקורב זכה בעבודה. פרשה שבסופו של דבר הגיעה לדיון בבית המשפט והסתיימה בתשלום נוסף של עשרות אלפי שקלים מעיריית הוד השרון. בדוח מבקר העירייה לגבי הפקת אירועי טקסי יום הזיכרון כתב מבקר העירייה על בחירת הספק שנבחר ללא מכרז: ”כל הצעות המחיר שהוגשו פסולות ונראה שיש התאמה בין הצעות המחיר”.
ביקורת נוספת של מבקר המדינה היה בתחום חוקי עזר וטיפול בפסולת והטמנתה פינוי פסולת והטמנתה.
אחד השירותים החיוניים שכל רשות מקומית מחויבת לספק לתושביה הוא פינוי פסולת מרשות הרבים ופינוי אשפה ביתית, גזם וגרוטאות בתחום שיפוטה. עובדי הרשות המקומית או עובדי חברה קבלנית חיצונית מפנים את הפסולת במשאיות ייעודיות מכלי האצירה לתחנת מעבר. בתחנת המעבר נעשות פעולות למיון הפסולת ולהקטנת נפחה, ומשם היא מועברת להטמנה או למיחזור. כמות הפסולת המיוצרת בישראל בשנה ביחס לגודל האוכלוסייה גדולה במידה ניכרת מכמות הפסולת המיוצרת בשנה בשאר העולם ביחס לגודל האוכלוסייה. הרשויות המקומיות מתמודדות עם הגידול בכמויות הפסולת ונדרשות לשאת בעלויות הגבוהות הכרוכות בפינויה.
בחודשים יוני – דצמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את נושא פינוי הפסולת בשנים 2018 – 2020 בתחום שיפוטה של עיריית הוד השרון.
הבדיקה הקיפה חמישה נושאים עיקריים: השירות לתושב וקידום איכות השירות ברשויות; פערים בפינוי פסולת בין רשויות יהודיות לרשויות לא-יהודיות והפעולות לצמצום הפערים; הטמנת פסולת; חדשנות בפינוי פסולת; חוקי עזר בעניין פינוי פסולת עודפת ממקורות עסקיים.
“בבדיקה שנערכה בעיריית הוד השרון בנושא היעדר תחרות קבלני הפינוי נמצא כי הייתה התקשרות עם קבלן פינוי אחד במשך 8 שנים. עוד עולה מהדוח כי בשנת 2020 קיזזה עיריית הוד השרון מהתשלום לקבלני הפינוי בתחום שיפוטה קנסות בהיקף של 43,743 ש"ח מסך עלות פינוי הפסולת (כ-24.86 מיליון ש”ח) ולא קיימה סקר שביעות רצון בקרב התושבים שלה בתחום פינוי פסולת.
בבחינת מסלולי שינוע הפסולת לשינוע של פסולת מכל קצוות הארץ והטמנתה בדרום הארץ יש מחיר כלכלי גבוה וגם מחיר סביבתי המתבטא בעומס בדרכים ובפליטות מזהמים. בבחינת נושא זה בעיריית הוד השרון, עלה כי יש הבדלים משמעותיים במרחקי הנסיעה ובתוואי מסלול הנסיעה של הפסולת. עיריית הוד השרון משנעת את הפסולת שלה למרחק של 139 ק”מ לאתר ההטמנה.