חשבון בנק הוא משהו שיש לכולנו, אבל לא לכולנו קל או פשוט לפתוח אותו. אם אתם תושבי חוץ, למשל, הנוהל הוא קצת שונה. הנה מה שכדאי לדעת.
זאב נחמנזון
העולם שלנו דיגיטלי ומקוון הרבה יותר מכפי שאנו יודעים לדמיין. במובנים מסויימים הוא באמת בכף ידנו, והכל בו הרבה יותר נגיש, מהיר ופשוט. גם ניהול חשבונות הבנק שלנו הפך למיידי ונוח יותר באמצעות אפליקציות ושינויי רגולציות המאפשרות ביצוע פעולות רבות באופן מקוון. נכון, כולנו אוהבים קשר אנושי, אבל הרבה יותר נכון ויעיל להעביר כסף בכמה לחיצות על מסך מגע או על מקלדת המחשב, מאשר להטריח את עצמנו לסניף בנק לאחר שקבענו פגישה, להמתין בתור ולשלם עמלה גבוהה עבור השירות האנושי. לפתרון המקוון יש עוד יתרון משמעותי, אולי לא רלוונטי לכולם, אך בהחלט משנה מאד לחלקנו. הזמינות. כאשר ניתן לשלוט ולנהל את החשבון מכל מקום בעולם – נפתחת הזדמנות חדשה לקהל רחב מאד של תושבי חוץ. למעשה, אפילו פתיחת חשבון בנק , שבדרך כלל היה תהליך יחסית מורכב שיש לבצע מול פקיד בנק ייעודי – הפכה לפעולה קצרה ופשוטה שניתן לעשות אונליין. עם זאת, ישנם מספר דגשים, הבדלים ומשמעויות שכדאי להכיר, במיוחד אם אתם תושבי חוץ, או עתידים להיות כאלו.
מי נחשב לתושב חוץ?
ברמה הכלכלית – ישראל נתפסת כמקום בטוח ויציב מאד בעולם. מה שמושך אליה הרבה מאד משקיעים, בחלקם הגדול יהודים שמבקשים להפקיד ולנהל את כספם בבנקים ישראליים. גם אזרחים זרים בעלי אשרת עבודה בארץ, זקוקים לחשבון דרכו יעבירו כספים וגם סטודנטים במדינות אחרות וממדינות אחרות נדרשים לחשבון בנק פעיל ויעיל. הביקוש קיים, ועם הזמן הוא גם גדל.
איך פותחים חשבון לתושב חוץ?
האתגר הכי גדול בפתיחת חשבון לתושב חוץ הוא תהליך הזיהוי שלו שכרוך גם בהתחקות אחר מקורות ההכנסה שלו. ישראל, בדומה למדינות מערביות רבות, חתומה על אמנה בינלאומית למלחמה בטרור, בפשיעה מאורגנת ובהלבנת הון . חשבונות זרים עשויים לשמש מקלט וכלי לניהול כספים בצורה לא כשרה. לפיכך תהליך הזיהוי של תושב זר בזמן פתיחת חשבון בנק, דורש אימות יסודי ומעמיק יותר של פרטי הזיהוי. פתיחת חשבון זר נעשית באמצעות הצגת הדרכון הזר, ללא צורך בתעודת זהות מקומית. למרות שניתן לבצע את ההרשמה ופתיחת החשבון באופן מקוון לחלוטין – מתן ההרשאות והפעלת החשבון עשויים לקחת מספר ימים, לאחר בדיקה מעמיקה מול מאגרי מידע בעולם. מעבר לפרטי דרכון תקף ממדינת האזרחות, תושב זר יידרש להציג שני אישורים נוספים במעמד פתיחת החשבון: מסמך רשמי המציין את כתובתו בחו"ל ומסמך המציין את תאריך הלידה שלו. זאת על מנת לחזק את רמת הבטיחות בזיהוי המבקש הזר. במידה והמבקש לפתוח חשבון הוא ישראלי, בעל תעודת זהות ישראלית – הוא יוכל להירשם באמצעותה, אך עשוי להידרש להצגת אישורים על מקורות ההכנסה שלו. לאחר הגשת הבקשה לפתיחת חשבון, שניתנת לביצוע באמצעות האינטרנט, הפרטים נבחנים על ידי הבנק בתהליך שעשוי להימשך מספר ימים. הבנק לאחר מכן עשוי לבקש מסמכים נוספים לפי הצורך, או יאשר את הבקשה ויפתח את החשבון.
עמלות, מסים ושאר עלויות
כשמדובר בתושבי חוץ – המחירים והשירותים שהבנקים מציעים, משתנים. עלות ביצוע פעולות וניהול החשבון לרוב תיהיה גדולה יותר. בנוסף, במידה ובעל חשבון, שחי במדינה בה חל מיסוי כדוגמת מס הכנסה או מסים דומים, לא הציג אף אישור על תשלום המיסים במדינה בה הוא גר – חלה חובה על הבנק הישראלי למסות את בעל החשבון ולנכות באופן אוטומטי את המס מחשבונו – על פי הגדרות המיסוי של כל מדינה. לבעלי חשבון בבנק ישנן זכויות שונות כגון קבלת הלוואות, כרטיסי אשראי, ניהול השקעות ועוד. עבור בעלי חשבון חוץ הזכויות האלו מורכבות יותר ומוגבלות יותר. עם זאת, ניהול נכון ועקבי של החשבון, אמינות ונוכחות מצד בעליו ומצב כלכלי יציב – יכולים להקל מאד עם הזמן בקבלת הזכויות המדוברות.