הנגשת מבנים ושירותים עבור אנשים עם מוגבלות בין היתר- בכפר סבא, דרום השרון
כ-92% מהרשויות המקומיות לא עמדו באופן מלא בדרישות החוק להנגשת מבנים, תשתיות וסביבה בשנת 2020
* המבקר מצא פערים בין הרשויות שנבדקו בהנגשת המבנים והשירותים שבתחומן
* נמצאו ליקויים באתרי המרשתת של כל הרשויות המקומיות שנבדקו.
אחד מכל תשעה מתושבי ישראל (בקירוב, כ-1.017 מיליון אנשים) הוא אדם עם מוגבלות. לרשות המקומית יש תפקיד מפתח בשילובם של אנשים עם מוגבלות כחברים מלאים ושווים בקהילה וכשותפים פעילים בה.
על פי סקר מרכז השלטון המקומי, 237 רשויות מקומיות (כ-92% מ-256 הרשויות) לא עמדו באופן מלא בדרישות החוק להנגשת מתו"ס (מבנים, תשתיות וסביבה) נכון לספטמבר 2020.
מבקר המדינה מצא פערים בין הרשויות המקומיות שנבדקו – כפר סבא, המועצה האזורית דרום השרון – בקידום הנגשת המבנים והשירותים שבתחומן.
נמצא כי בהיבטים שנבדקו, ברשויות מקומיות שהתאימו את המבנה הארגוני שלהן ואת עבודת הרשות לנושא ההנגשה, ובכלל זאת מינוי רכז נגישות, הקמת ועדת נגישות, התאמת נהלים פנימיים והענקת הכשרות ייעודיות לעובדים, מצב ההנגשה טוב יותר מזה שברשויות שלא עשו כן.
הביקורת העלתה ליקויים ברשויות המקומיות שנבדקו – אי-עמידה במתווה לפריסת ביצוע ההנגשה לארבע שנים נוספות, היעדר הנגשה וזמינות לשימוש של מבנים ציבוריים ומקומות שאינם בניין, אי-סיום ביצוע ההנגשה הכללית של מוסדות החינוך, ליקויים בהנגשת השירות לרבות השירות הדיגיטלי באתרי הרשויות במרשתת וליקויים בפיקוח ואכיפה על הנגשת העסקים.
עם זאת נמצאו בשתי מהרשויות המקומיות שנבדקו, המועצה האזורית דרום השרון ועירית כפר סבא, גם יוזמות וגילויי מצוינות להכלה ולשילוב של אנשים עם מוגבלות.
צוות הביקורת מצא, בין השאר, ליקויים בהנגשת מבנה הרשות המקומית בחלק מהרשויות שנבדקו ביניהן עיריות כפר סבא, אין חניית נכים ואין הנגשה ללקויי ראייה במעלית ובמדרגות; במבנה עיריית כפר סבא אין הנגשה ללקויי ראייה במדרגות, דלת הכניסה אינה נסגרת לאט כנדרש, ובשירותי הנכים חסרים אביזרים.
ארבע שנים לאחר המועד הקבוע בחוק לסיום ההנגשה (מאי 2019), ברשויות המקומיות שנבדקו, ביניהן – דרום השרון – עדיין ישנם מוסדות חינוך שאינם מונגשים בהנגשה כללית, הכוללת פיר מעלית, תא שירותים נגיש וכניסה ודרך נגישות. בבחינת הקריטריונים הנוגעים למסמכים מונגשים ורמת הניגודיות נמצאו ליקויים בכל אתרי הרשויות שנבדקו.
המבקר אנגלמן ממליץ לכל הרשויות המקומיות, ובכלל זה לשבע הרשויות המקומיות שנבדקו, להוסיף ולפעול לקידום נושא הנגישות בתחומן. מומלץ לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לעקוב אחר נושא ההנגשה ברשויות המקומיות ולהמשיך לאכוף על כלל הרשויות המקומיות את ביצוע ההנגשה בתחומן.
קידום השוויון המגדרי בשלטון המקומי בין היתר בכפר סבא
74% מעובדי הרשויות המקומיות הן נשים – אך המבקר מצא שהן הרוויחו בשנת 2021 רק כ-69% משכרם של הגברים שעבדו לצידן
* כ-6% בלבד מהרשויות המקומיות עמדו נשים בראש * נשים נושאות רק בכרבע מהתפקידים הבכירים ברשויות המקומיות
* אחרי הבחירות המוניציפליות האחרונות: רק 20% מקרב נבחרי הציבור הן נשים
* משרד הפנים והרשות לקידום מעמד האישה לא פעלו די לקידום שוויון מגדרי ברשויות המקומיות.
ממצאי הביקורת שערך מבקר המדינה מצביעים על עומקם של הפערים המגדריים שעודם קיימים בשכרם של עובדי ועובדות השלטון המקומי (השכר הממוצע לחודש של העובדות ביחס לעובדים בשנת 2021 עמד על כ-69%); בשיעורן של הנשים מקרב נבחרי הציבור (724 מתוך 3,647, כ-20%) ומקרב בעלי התפקידים הבכירים ברשויות המקומיות (379 מתוך 1,431, כ-26%). ניכר כי פערים אלו עמוקים אף יותר לנוכח שיעורן של הנשים מקרב עובדי השלטון המקומי – ולא רק מקרב כלל האוכלוסייה (כ-50%). מבין הרשויות המקומיות שנכללו בביקורת העומק עלה כי ישנן רשויות שלא ערכו את הדוחות הפנימיים שלהן בהלימה מלאה להוראות חוק שכר שווה ולהנחיות המחייבות של נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה וכן לא יישמו את מרבית המלצותיה של הנציבות שנכללו בהנחיות.
מנגד עלה כי עיריית כפר סבא ערכה את הדוחות הפנימיים בהלימה מלאה להוראות הדין ולהנחיות המחייבות של הנציבות, אם כי לא יישמה את מרבית המלצות הנציבות שנכללו בהנחיות.
יש לציין כי עיריית כפר סבא ושאר הרשויות המקומיות שנבדקו ערכו דוחות פנימיים לשנים שנבדקו 2021 ו-2022.
מניתוח הנתונים עלה כי בכלל הרשויות המקומיות שנבדקו נמצא פער בין השכר הממוצע ברוטו לעובד ובין השכר הממוצע ברוטו לעובדת: בעיריית כפר סבא נמצא פער של 14% (9.8 ש"ח לשעה).