חוגי ספורט, חוגי ריקוד, חוגי חשיבה ומשחק יש הרבה אבל, חוג כלבנות זה חדש ומיוחד והחוג של בר הורוביץ שנקרא "עולם הכלבים של בר" הוא מאוד מיוחד, שמתאים גם לילדים שפוחדים מכלבים. השבוע פגשנו את בר שתספר לנו על החוג המיוחד ובמה הוא תורם?
"שמי בר הורוביץ, בת 28 מפתח תקווה. בעלים של "בר אילוף – פעילויות אילוף כלבים וכלבנות טיפולית". אני בוגרת B.A במדעי ההתנהגות, מדריכת כלבנות טיפולית ומאלפת כלבים. בעלים של מלודי וגרייס המתוקות, ובכלל גדלתי עם כלבים מאז שזוכרת את עצמי. בצבא שירתתי ככלבנית גישוש ומרדף בחיל אוויר. בזכות טאצ’, הכלבה המדהימה ששירתי איתה בצבא, הבנתי עד כמה כלבים עוזרים לבני אדם ביום-יום. כמה הם עוזרים לנו להתמודד עם קשיים, מחזקים אותנו, מעצימים ונותנים אוזן קשבת ללא ביקורת או שיפוטיות, ועם המון אהבה. אחרי הצבא הפכתי את שתי האהבות הכי גדולות שלי – ילדים וכלבים, למקצוע, וכיום אני עובדת עם ילדים בגילאי 3-15 במסגרות פורמליות, בלתי פורמליות ובאופן פרטי.יחד עם הכלבים שלי”.
מה כול כך מיוחד בחוג שלך?"
כלבנות טיפולית הינה גישה ייחודית המשלבת מרכיבים חברתיים, חינוכיים, רגשיים והתנהגותיים בעזרת כלבים. מטרתה לסייע במגוון של בעיות וקשיים רגשיים, פיזיים והתנהגותיים ולפתח את היכולות הרגשיות, התקשורתיות והמוטוריות של המטופל. בעזרת שימוש בתקשורת עם כלבי התרפיה ניתן לעבוד על שיפור הביטחון העצמי, העצמה אישית, מיגור התנהגויות שליליות ורכישת התנהגויות חיוביות.
המפגש בין כלבים לבני אדם תורם לשיפור רווחתו הנפשית והפיזית של המטופל:
• הכלב לא שיפוטי, לא מעביר ביקורת ולא נוטר טינה. הוא מעניק אהבה ועונה על הצורך הבסיסי ביותר להעניק ולקבל אהבה. אנשים המתקשים ביצירת קשר עם אחרים מוצאים כי קל להם יותר ליצור קשר עם כלבים, בהדרגה ובעזרת הקשר בין האדם לכלב ניתן לפתח את יכולת ההתקשרות גם מול בני אדם.
• נוכחות הכלב מרגיעה ויכולה לתמוך בזמני מצוקה. הידיעה שיש מישהו שרוצה להיות בחברתנו תמיד וללא תנאי, מפחיתה תחושות חרדה, כעס, תסכול ובדידות.
• העניין והדאגה הטבעיים שיש לבני אדם בכלבים מקלים על פיתוח האמפתיה, שבהמשך התהליך מוכללת לאמפתיה מכוונת אנשים.
• עבודה עם הכלב תורמת באופן ישיר להערכה העצמית, לדימוי העצמי ולתחושת המסוגלות של המטופל, בעזרת מצבור הצלחות וקבלת אהבה ללא תנאי מהכלב.
• המפגשים תורמים בפיתוח יכולות הסבלנות וסובלנות, העלאת סף תסכול, צמצום התנהגויות אגרסיביות ואימפולסיביות, קבלת מרות ויצירת גבולות.
• עבודה על שפת הגוף של המשתתפים בעבודה מול הכלב, לימוד מחוות גוף שונות אצל כלבים והשוואתן לתקשורת אנושית, תורמות לתרגול מיומנויות חברתיות.
• עבודה על מוטוריקה עדינה וגסה ושיפור רמת הקואורדינציה".
מתי אפשר לראות שינוי בילד שנמצא בחוג? "אפשר לראות במהלך השנה איך הילדים מתחילים להאמין בעצמם יותר, הדימוי העצמי שלהם עולה. הם לומדים לדחות סיפוקים, להמתין לתורם, להתמודד עם גבולות, תחושות תסכול, להבין שכישלון הוא חלק מהחיים ואפשר להתמודד איתו ואין צורך לשבור את הכלים.
הם מפתחים את האמפתיה, ההתחשבות וקבלת האחר, משפרים את המיומנויות התקשורתיות והחברתיות שלהם, את רמת הקואורדינציה שלהם ואת יכולת הקשב והריכוז, ובעיקר והכי חשוב נהנים לאורך השנה.
במהלך המפגשים הילדים לומדים תרגילי אילוף בסיסיים ומתקדמים, קריאת שפת גוף הכלב, תקשורת כלבית, גזעי כלבים, שימוש בעזרי אילוף שונים, וספורט כלבני".
למי החוג מתאים?
הפעילות מתאימה לכולם בלי יוצא מן הכלל: ילדים שאוהבים כלבים, ילדים שרוצים כלב בבית וכרגע אין אפשרות וילדים שמפחדים מכלבים ורוצים להתגבר על החשש הזה. מכיתה א׳ ועד כיתה ו' כולל: קשיים רגשיים | קשיים חברתיים | הפרעות חרדה | קשיי הסתגלות | לקויות תקשורת| צרכים מיוחדים | נוער עם סיכוי | קשיים לימודיים | כלל התלמידים | הפרעות קשב וריכוז (ADD, ADHD) | בעיות התנהגות כגון קשיי ויסות וגבולות | בעיות מוטוריות”.
איך מגעים לחוג:
Bariluf@gmail.com
http://bariluf.site123.me
פייסבוק: “בר אילוף”
אינסטגרם bariluf.