בשורה חינוכית מרגשת לכל מי שמחפש חינוך אחר ומשמעותי הרבה יותר: בית ספר ראשון מסוגו העוסק בקיימות ואחריות חברתית מוקם בעיר, במטרה להכשיר תלמידים סקרנים ובעלי זיקה למעורבות סביבתית ואזרחית לקראת האתגרים הצפויים להם ולכלל האנושות בעוד מספר שנים.
בשנים האחרונות, התגברו התלונות מצד הורים על כך שמערכת החינוך "מבזבזת" את זמנם של ילדיהם על שיטות לימוד לא רלוונטיות, שאינן עונות על הצרכים של המאה ה-21.
במקום להמשיך ולהמתין עד שהשינוי המיוחל יגיע, החליטה האגודה לקידום החינוך, ארגון חינוכי- חברתי שכבר למעלה מ-60 שנה יוזם, מקים ומפתח מוסדות חינוך חדשניים ומובילים, להקים בית ספר אחר. בית ספר שמציע קונספט למידה חדשני הכולל תכנית לימודים פורמלית ובלתי פורמלית, למידה כיתתית וחוץ כיתתית, והתמחות במרחבים מקצועיים כמו חברות היי-טק, אקדמיה וארגונים חברתיים.
מתוך ההבנה כי בני הנוער של היום הם אזרחי המחר, מציע התיכון לקיימות ואחריות חברתית לצייד כל תלמיד שייכנס בשעריו בסט כלים אשר יכין אותו לאתגרי העתיד באמצעות מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, ולמידה מכל דבר ובכל מקום. שני הנושאים המרכזיים שיעמדו בליבת בית הספר הם קיימות ואחריות חברתית – הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום הציבורי הישראלי והבינלאומי.
את התיכון ינהל מומיק נבו, איש חינוך ששב לאחרונה ארצה לאחר 7 שנים בארה”ב שם ניהל את גרעין צבר בצפון אמריקה.
לדברי נבו: “תפקיד בית הספר הוא לעורר את שריר הסקרנות והיצירתיות. הלמידה כיום נתפסת בעיני חלק נכבד מהתלמידים כסוג של עונש. אנחנו הקמנו את התיכון החדש כדי לשנות מציאות. בעינינו, תלמידים צריכים לדעת שהם הולכים לבית ספר שלא מבזבז את זמנם, שיחנך אותם לחלום, לחקור, לשאול שאלות, להטיל ספק, להקשיב לכל הדעות, ובסוף – לנקוט פעולה ולהשפיע. בסופו של דבר, אנחנו לא רוצים להעמיד את ילדינו במצב שבעוד עשור או שניים הם יצטרכו לקבל החלטות הרות גורל על עתידם ועתיד העולם, מבלי שנתנו להם את הכלים וההדרכה הנכונה לכך”.
כאמור, הלמידה בתיכון החדש היא לא למידה סטנדרטית, אלא למידה אקטיבית, בזמנים שונים, בקבוצות רב-גילאיות, בדיון בינתחומי, לצד שיתופי פעולה עם חברות דוגמת אמדוקס ובית הספר לקיימות של המרכז הבינתחומי הרצליה, ופעילויות בקהילה.
הצוות שיוביל את התיכון מגוון ומורכב מאנשים שעזבו משרות מפתח במשק לטובת תחום ההוראה.
אחד מהם הוא המורה לחקלאות יאיר, שהקים כרם בעצמו ושם לו למטרה להדביק את התלמידים באהבה לטבע ולקרקע. עוד חברת צוות ראויה לציון היא המורה לכימיה, ד”ר מרב גבע, בוגרת מכון ויצמן למדע ומנהלת התכנית “כימיה ברשת” במכון דוידסון לחינוך מדעי של מכון ויצמן.
ד”ר גבע תקנה לתלמידות ולתלמידים כלים מדעיים, לימודיים ופדגוגיים ללימוד מעמיק באמצעות עבודות חקר ועבודות גמר, בליווי אישי שלה ושל קולגות מהאקדמיה.
התיכון נבנה בימים אלו בשטחה של פנימיית שטיינברג בכפר סבא, ובשותפות מלאה עמה.
לקראת פתיחת התיכון, הוקמה בשטח הקמפוס חממה אקוופונית חדשנית בה מגדלים חסות ומגוון ירקות לצד דגים.
אחד מיתרונותיו של התיכון הוא עצם היותו בית ספר ציבורי עם תשלומי הורים רגילים, אשר הופך אותו לחממה פתוחה עבור מגוון אוכלוסיות וזרמים בחברה הישראלית.
גיבוש הפדגוגיה הבית ספרית ארך כשנה והושקעו בה עבודת פיתוח מאומצת וחשיבה רבה בליווי האגודה לקידום החינוך ומומחים מובילים בתחום.
בתיכון לקיימות ואחריות חברתית הבינו שבשביל להתרשם לעומק מבית הספר צריך “לטעום” ממנו כראוי.
לשם כך, מציע התיכון למתעניינים יומיים של גיבושון בבית ספר, הכולל גם לינה, החל מיום ראשון ה-4 ביולי בבוקר ועד יום שני שלמחרת אחרי הצהריים, עם שלל פעילויות סביבתיות, מגע בקרקע, דיונים מעמיקים, חקר קבוצתי ועוד.