שמעתם פעם על עיר השרון, העיר שמדברים עליה כבר שנים רבות מאז 1989. עיר שאמורה להיבנות על השטחים של מתחם תע”ש לשעבר. גבולות מתחם תע”ש הם מצומת מורשה ועד לאדמות רמות השבים וגובלת גם ברמת השרון והרצליה במערב ובהוד השרון ורמות השבים במזרח. כבר מעל לשלושים שנה מתכננים לבנות את העיר ולמה לא בונים?
הסיבה היחידה זה זיהום האדמה. רמת הזיהום כול כך גבוהה ומסוכנת בריאותית. הזיהום נוצר מהזרמת השפכים של מפעלי תע”ש בשטח. ההערכה היא כי קיימים במקום כ-630 מיליון מ”ק מים מזוהמים. במשך עשרות שנים יצרו במתחם פצצות וכול החומרים הרעילים הוזרמו לאדמה שהפכה רעילה.
לפני מספר חודשים נודע לתושבי נווה הדר השכונה הדרום מערבית של הוד השרון, הגובלת עם מתחם תע"ש שראש העיר החליט לבנות במקום את בית הספר האזורי של החינוך האנתרופוסופי. תושבי השכונה יצאו למאבק נגד הקמת בית הספר. השבוע שלפו תושבי השכונה תענה חדשה שעליה לראש העיר יהיה קשה מאוד להתנגד. דוח מומחה בנושא זיהום הקרקע בציר שבו אמור לעבור קו המטרו העתידי בסמוך לשכונת נווה הדר.
הדוח מראה ללא כול צל של ספק שהאדמה באזור מתחם תע"ש היא אדמה רעילה ומלאה בחומרים מסוכנים בריאותית. זאת הסיבה העיקרית מדוע עיר השרון (תע"ש) לא נבנתה עד היום. תושבי השכונה העבירו למערכת העיתון את דוח בדיקת זיהום הקרקע . כאמור זה דוח שנכתב לפני שנה עבור עיריית הוד השרון. הדוח נכתב על ידי רוני בריל מומחית להיבטים סביבתיים בדגש על זיהום קרקע, מי תהום וגזי קרקע, מומחית – בהקשר עם סיכונים סביבתיים, בתחילת הדוח נכתב: "התבקשתי על ידכם (עיריית הוד השרון) לשמש כמומחית לנושא היבטים סביבתיים בדגש על זיהום קרקע, מי תהום וגזי קרקע, בתוכנית קו מטרו M1 העובר בתחום הוד השרון”.
בהמשך הדוח כותבת המומחית רוני בריל: “הזיהום בתע”ש רמת השרון המידע להלן מבוסס בעיקר על מסמכים של רשות המים.
תע”ש רמת השרון הוא שם כולל לכ-30 מתקנים שפעלו במשך כ-60 שנה במרחב שבין רמת השרון והוד השרון תחת התעשייה הצבאית. במשך השנים חלק מהמתקנים נסגר, חלק עבר לדרום הארץ, חלק הופרט בסקרים ובדיקות נמצא זיהום חמור בקרקע, במי התהום ובגזי הקרקע. בעקבות עתירה של תושבי האזור הושג הסכם, בשנת 2003, לביצוע סקר קרקע ומי תהום בתע”ש על ידי רשות המים.
בסקרים ההיסטוריים שבוצעו במקום נמצא כי בחלק מהמפעלים היתה הזרמה של שפכים תעשייתיים לבריכות חלחול לא אטומות, חלק מהשפכים הוזרמו לתעלות ומהן לנחלים וחלק לקרקע עצמה. בחלק מהבריכות נחשבו מסוכנות לבדיקה בשל החשש מפיצוץ (ריכוז גבוה של שאריות חומרי נפץ ששקע בהן). בשטח אותרו גם מטמנות ששימשו להטמנת פסולות שונות." עוד נכתב בדוח “בקרקעות, באזורים שונים של תע”ש, נמצאו ריכוזים גבוהים של מתכות (כרום שלוש ערכי, עופרת, כספית
ועוד), חומרי נפץ ונגזרותיהם, פרכלורט (בעיקר בבריכות החלחול), PAH ,PCB, חומרים אורגנים שונים ועוד.
המזהמים שנמצאו במי התהום היו בעיקר פרכלורט (דלק טילים מוצק) חומרי נפץ
(RDX ,TNT ונגזרותיהם) מתכות כבדות וחומרים אורגנים נדיפים וחצי נדיפים. פרכלורט נמצא בפריסה רחבה ביותר, מעל 24 קמ”ר ביחס למקור. חומרים נוספים נמצאו בריכוזים גבוהים מאד ביחס לערכי סף שונים: לסיכום כותבת המומחית מתחם תע”ש רמת השרון שהוא אחד האתרים המזוהמים ביותר בישראל. "עד היום לא בוצע בישראל פרויקט שיקום קרקע ומי תהום דומה. רשות המים נמצאת בהכנות למכרז בינלאומי" זה המקום שבו ראש העיר, אמיר כוכבי, רוצה לשכן מאות ילדים וצוותי הוראה שיהיו חשופים לפליטת הגזים מהאדמה יום יום במשך 12 שנה. הרעיון להקים מתחם מכיתה אלף עד י״ב.
תגובת עיריית עירית הוד השרון לזיהום: ”חוות הדעת של היועצת הסביבתית רוני בריל מינואר 2021 שהוזמנה על ידי העירייה עסקה במתחם תע”ש עצמו ובמשמעות שבהעברת קו המטרו החפור בעומק האדמה בלב אזורי הניסוי והאחסנה של תע״ש.
חוות הדעת שפורסמה אז על ידי בריל לא עסקה כלל וכלל בשטחים שמחוץ לתעש ובוודאי שאין לה משמעות בנוגע לבניה מעל פני הקרקע ולא בעומקה.
לקראת הקמת בית הספר תמר שכרה עיריית הוד השרון בשנית את שירותיה של רוני בריל בכדי ללוות את עריכתו של סקר היסטורי בדבר שימושי הקרקע השונים לאורך השנים, של המגרש בו עתיד לקום בית הספר.
בהתאם לנוהל, לאחר ביצוע הסקר ובהתאם לממצאים שיעלו ממנו, יוחלט בתיאום עם היועצת הסביבתית ועם המשרד להגנת הסביבה, אופי הקידוחים ובדיקות הקרקע.
בבית הספר לא מתכננים מרתפים, ובקרבתו יש שכונת מגורים שחלק מבתיה חפורים כן בעומק בקרקע. לכן גם מסיבה זאת, ראתה העירייה הזדמנות וחובה לקדם ולבצע בדיקת קרקע בטרם יינתן אישור בניה לבית הספר ותפעל על פי תוצאותיה”.