חג מתן תורה
השבת אנו נקרא את פרשת ‘במדבר’, הפותחת את החומש הרביעי, כשלמחרת נחגוג את חג מתן תורה – חג השבועות, שתמיד תחלה בצמידות לפרשת ‘במדבר’.
המדבר, בדרך כלל אינו שייך לאיש, כך שלכל אחד יש אפשרות להסתובב במרחביו. המדבר, מגדל אך בקושי מעט צמחיה, וחף מסממנים חיצוניים. תכונות אלו מזהות בדברי חכמינו ז”ל את המדבר עם מידת הענווה, שחכמינו ז”ל מתארים באינספור מקומות, שהיא המידה הבסיסית לאדם שרוצה לזכות להבין את עומק התורה.
על איזה הר ניתנה התורה?! המדרש מתאר סוג של תחרות בין ההרים השונים בעולם, על איזה הר תנתן התורה. הרים רבים רצו בזה, הר תבור, כרמל ועוד. כל הר עמד ותיאר למה הוא הכי מתאים לזכות שתנתן התורה על גביו. אולם לבסוף נבחר דוקא הר שכלל לא התמודד על התפקיד – הר סיני. וזאת דוקא משום שלא התרברב והתגאה במה שיש בו. לכאורה ניתן היה לחשוב שזו לא חכמה שהר סיני לא התגאה, שהרי היה נמוך ופשוט יותר מהאחרים. אך חכמינו מתארים שהר סיני היה קשור להר המוריה – ירושלים, ועליו נעקד יצחק אבינו על ידי אברהם, ובכל זאת לא התגאה. ובזכות מידת הענוה זכה שנתנה התורה על גביו.
אולם לכאורה מפתיע הדבר, שלאחר שהפרשה מתחילה ‘במדבר’, היא עוברת לדבר שבמבט ראשוני נראה בדיוק ההיפך מכך – ציווי למנות את בני ישראל. כשסופרים משהו, פירושו של דבר לתת לכל פרט חשיבות. לכאורה חשיבות זו סותרת את הענוה המבוקשת?!
אולם כנראה שיש עומק יותר גדול בהגדרת הענוה שעם ישראל זקוק לה. ענוה אין פירושה שהאדם הוא כלום, אפס. אלא פירושו של דבר הוא שהאדם יודע מהם כוחותיו, אך זוכר שבורא עולם נתן לו את הכח וכי הוא מחוייב לנצל את כוחותיו לטובה. הספירה של עם ישראל, בעצם מציינת שלכל אחד ואחד יש תפקיד בעם. אם היה מישהו ללא תפקיד וללא משמעות, הוא פשוט לא היה נברא. העניו האמיתי זוכר שיש לו תפקיד במארג השלם של העם, וזכר שגם לחברו יש תפקיד לא פחות חשוב משלו. לכן אין לו סיבה להתגאות, מפני שגם אם הוא כביכול יותר מוצלח, זה מפני שקיבלת תפקיד שדורש כישורים מסויימים, ואדרבה הוא כעת מחוייב יותר. וכשכל העם רואה את עצמו כחלק מהמארג השלם, נוצרת אווירת אחדות מיוחדת, המבוססת על ענוה גדולה, ועם ישראל יכול לקבל את התורה.
בימים אלו בהם חלקים גדולים מעם ישראל מתמודד במצבים מורכבים ונמצא תחת איום וסכנה, נעשה כולנו מאמץ להתחבר איש אל רעהו, ומגזר אל חברו, מתוך ענווה גדולה שרואה את המארג השלם של עם ישראל.
שבת שלום וחג שבועות שמח.